Op deze pagina vindt u informatie over onze activiteiten

Cuypersgenootschap

Het bestuur van het Cuypersgenootschap heeft schriftelijk laten weten met veel waardering kennis genomen te hebben van onze activiteiten voor behoud van de kerk. Het Cuypersgenootschap is een landelijke vereniging van vrijwilligers met als doelstelling erfgoed uit de periode vanaf 1850 te behouden voor het nageslacht, ze werken veel samen met Heemschut en onderhouden nauwe contacten met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Een waardebepaling is onlangs vrijgegeven waarmee we de lokale overheid en fondsen kunnen overtuigen van het belang van dit ontwerp uit het oeuvre van Joseph en Pierre Cuypers, waarvan het merendeel al monument is.

Zie de tekst van de waardebepaling en de bouwgeschiedenis

Waardebepaling kerk OLV ten Hemelopneming Renkum

Bouwgeschiedenis kerk OLV ten Hemelopneming Renkum

Pierre Cuypers

PJHCuypers1905

Algemeen beleidsplan Stichting Maria van Renkum

Het Algemeen Beleidsplan (bedrijfsplan) van onze Stichting vindt u hier: Algemeen Beleid Stichting Maria van Renkum. Hierin is onder andere te lezen over Marie d’Harcourt. Zie hieronder.

Standbeeld Marie d’Harcourt als blikvanger op het kerkplein te Renkum

Vanaf 1380 is Renkum een bedevaartsoord. De oudst bekende bedevaartgangster was Marie d’Harcourt, later Hertogin van Gelre. Zij behoorde tot het Franse Hof en kwam o.a. op 17 augustus 1407 met hovelingen uit Frankrijk bidden tot Onze Lieve Vrouw van Renkum. Er moet een standbeeld met uitleg van Marie aan de rand van het kerkplein komen. Zij staat wat ons betreft symbool voor alle pelgrims die door de eeuwen heen Maria van Renkum bezochten en nog bezoeken. De onthulling van het beeld zou t.z.t. door de ambassadeur van Frankrijk kunnen geschieden. Deze actie heeft een hoge attentiewaarde in het kader van de naamsbekendheid van Maria van Renkum ook gerelateerd aan recreatie & toerisme. We zijn inmiddels met de voorbereiding van dit project gestart. Lees meer over: Marie d’Harcourt – Maria van Gelre  en zie ook onze pagina Media (video).

Maria van Gelre of Marie d’Harcourt 1380 – na 1427

Restauratie kerkgebouw

Aan Monumentenwacht Gelderland hebben we met instemming van het parochiebestuur op onze kosten opdracht gegeven te komen met een plan tot restauratie, dit mede in verband met achterstallig onderhoud. We ontvingen op 30 oktober een Plan tot herstel 2020-2025, hetgeen inclusief de kosten van de rapportage neerkomt op een kostenpost van afgerond 250.000 euro.

Herstelplan RK kerk Renkum 28-10 2019

Marialied Renkum

Als je op  YouTube zoekt naar muziek (Marialied Renkum) dan kun je het Caeciliakoor van de bedevaartkerk te Renkum vinden en het fraaie Renkumse Marialied beluisteren. De tekst is eveneens in de opname verwerkt, zodat je zelfs mee kunt zingen. Natuurlijk vind je de video, een verkleind beeld ook op onze websitepagina Media.

logo YouTube

Excursie

Recent vond een door onze Stichting georganiseerde geslaagde excursie naar de heiligen-beeldententoonstelling in Kranenburg bij Vorden plaats. Zie voor impressie toegevoegde bestand: Impressie Excursie Beeldententoonstelling Kranenburg

Kerstmarkt en soep

Op vrijdag 13 december vanaf 17.00 uur tijdens de lichtjesavond werden er bij de katholieke kerk te Renkum koppen soep verkocht. De opbrengst is naar onze Stichting Maria van Renkum gegaan. Hans, dank voor je inzet. De opbrengst van de succesvolle kerstmarkt is naar Wageningen (Parochie Titus Brandsma) overgemaakt. Dank aan alle vrijwilligers

Folders

Begin september zijn we begonnen met het verspreiden van kleurrijke folders: een drieluik met 6 pagina’s op hoogwaardig papier. De folder is ook digitaal te vinden: MvR 222952 St Maria van Renkum folder A4 6 pags

Kaarten A5 formaat dubbelzijdig gedrukt

Kaart – Steun Maria van Renkum – zie achterzijde

In januari 2020 werden ruim 4500 kaarten huis-aan-huis in de dorpen Renkum en Heelsum verspreid. Dit leverde ook extra inkomsten op. Meer informatie volgt.

Gebedsgroep & Gebedskring

Een gebedsgroep in Heelsum bidt structureel voor wijsheid m.b.t. de bestuursleden van de Titus Brandsma Parochie, die o.a. de zorg hebben voor onze kerk en de geloofsgemeenschap Renkum-Heelsum en voor het welslagen van allen, die trachten onze pelgrimskerk  de behouden.

De gebedskring van O.L.V Renkum bidt wekelijks bij Maria van Renkum haar lievelingsgebed, het rozenkansgebed, speciaal ook voor het behoud van het bedevaartsoord. Iedereen kan deelnemen.  Elke zaterdag om 10.45 uur in de kerk bij Maria van Renkum”. De activiteiten van de gebedsgroep en de gebedskring zijn door gelovigen buiten het bestuur van de Stichting Maria van Renkum opgezet en hebben onze waardering.

Het gebedsteam van Hour of Power bidt de komende tijd  voor het behoud van onze kerk. Citaat uit hun e-mail bericht: Wij hopen en vertrouwen erop dat de nabijheid van God zal worden ervaren. Wanneer wij bidden, geven wij God de ruimte om  Zijn kracht  in ons leven te openbaren. Zo kan Hij ons  Zijn bemoediging, troost, vrede en vreugde geven.